Ψάρι
Ο Μιχάλης Τόμπρος, καταγόμενος από οικογένεια μαρμαρογλυπτών της Άνδρου, σπούδασε γλυπτική στη Σχολή Καλών Τεχνών κοντά στο Γ. Βρούτο και Λ. Σώχο και το 1914 έφυγε για το Παρίσι, όπου μαθήτευσε στην Ακαδημία Julian στα εργαστήρια των L.H. Bouchard και P.M. Landowski. Στη Γαλλία ήρθε σε επαφή τόσο με Έλληνες καλλιτέχνες, όπως οι Νίκος Χατζηκυρικάκος-Γκίκας και Γ. Γουναρόπουλος, όσο και με τους πρωτοπόρους P. Picasso, G. Braque και C. Brancusi. Εκτός από την καλλιτεχνική συνεισφορά του στο χώρο της γλυπτικής, ο Τόμπρος συνέβαλλε σημαντικά στη διάδοση της μοντέρνας τέχνης εκδίδοντας το 1933 το περιοδικό «20ός Αιώνας» σε συνεργασία με τους Λε Κορμπυζιέ, Φερνάν Λεζέ, Κριστιάν Ζερβό και Νίκο Χατζηκυριάκο-Γκίκα. Ο Μιχάλης Τόμπρος, ο Αντώνης Σώχος και ο Θανάσης Απάρτης αποτελούν την ομάδα των καλλιτεχνών που επέφερε την ανανέωση της γλυπτικής στην Ελλάδα κατά τη δεκαετία του 1930 και που μαζί με τους ζωγράφους του Μεσοπολέμου συντέλεσαν στη ρήξη με το καθιερωμένο και προώθησαν την τέχνη σε καινούριους δρόμους. Ενώ η ελληνική παράδοση, έπαιζε ακόμη σημαντικό ρόλο στο έργο του Σώχου και του Απάρτη, ο Τόμπρος ξεκίνησε μια περίοδο έντονου εξευρωπαϊσμού της τέχνης του. Στο πλαίσιο αυτό της απομάκρυνσης από την “ελληνικότητα” των θεμάτων, ο Τόμπρος απομακρύνεται από την κυριαρχία της ανθρώπινης μορφής και εμπλουτίζει τη θεματολογία του, εξερευνώντας τον κόσμο των ζώων, των ψαριών, των ανθών και των πουλιών.
Το 1938 έγινε καθηγητής στη Σχολή Καλών Τεχνών και το 1967 ακαδημαϊκός.
Ο Μιχάλης Τόμπρος ανήκει στην ομάδα των καλλιτεχνών που επέφερε την ανανέωση της γλυπτικής στην Ελλάδα κατά τη δεκαετία του 1930 και που μαζί με τους ζωγράφους του Μεσοπολέμου συντέλεσαν στη ρήξη με το καθιερωμένο και προώθησαν την τέχνη σε καινούργιους δρόμους.
Την περίοδο αυτή ο Τόμπρος ξεκινά τον έντονο εξευρωπαϊσμό της τέχνης του. Στα πλαίσια της απομάκρυνσης από την "ελληνικότητα" των θεμάτων, απομακρύνεται από την κυριαρχία της ανθρώπινης μορφής και εμπλουτίζει τη θεματολογία του, εξερευνώντας τον κόσμο των ζώων, των ψαριών, των ανθέων και των πουλιών.
Στο μαρμάρινο έργο Ψάρι διακρίνεται ο πειραματισμός του Τόμπρου, μέσω της αφαίρεσης περιττών στοιχείων και το στυλιζάρισμα της φόρμας.